Rovno na obsah Rovno na menu
Menu
Obec Lučatín
ObecLučatín

Cyklotúra- Rapovce

RAPOVCE a okolie
Plánovaná viacdňová cykloturistika sa uskutočnila za účasti 10 členov KST Lučatín. Začali sme 12. septembra 2020 o 8 hod., kedy sme vyrazili z Lučatína na obecnom Fiate Ducato aj s nákladom 10 bicyklov do Rapoviec. Ubytovanie sme mali v penzióne POP BAL neďaleko kostola. Dostali sme štyri izby, dve dvojky a dve trojky. Po príchode sme sa zložili, no ešte neboli pripravené izby, tak sme išli autom na kúpalisko a dohodli sme sa, že o 14 hod. prídeme späť, prezlečieme sa a vyštartujeme na prvú cyklotrasu, ktorá smerovala do Fiľakova. Trasa išla cez Muľku, Trebeľovce, Horná Baba, Fiľakovo – hrad. Dvaja členovia ostali strážiť bicykle a my ostatní sme si išli pozrieť Fiľakovský hrad. Po prvý raz sa hrad spomína v polovici 13. storočia. V prvej polovici 15. storočia ho prestavali a v polovici 16. storočia rozšírili a opevnili. Hoci hrad opevňovali na obranu proti Turkom, tí sa ho zmocnili už v roku 1554. V tureckom vlastníctve zostal takmer 40 rokov. Stal sa centrom tzv. fiľakovského sandžaku (turecký správny okres), ktorý zahŕňal celé Poiplie. Hrad sa podarilo od Turkov získať v roku 1593. Jeho ďalší osud sa spečatil v roku 1682, keď ho dobyli povstalecké vojská Imricha Thökölyho a odvtedy pustne. Pri vstupe do hradu sa dvíha mohutná pentagonálna Bebekova bašta, ktorá je zastrešená a v hrubej podobe sa zachovala dodnes. V jej obvodovom murive možno vidieť do polovice zarytú kamennú delovú guľu z obliehania v roku 1682. V bašte je zriadená expozícia histórie hradu a mesta. V hornom hrade možno nájsť zvyšky paláca, strážnu vežu a polkruhovú delovú baštu (tzv. hodinovú). Z hradu sa ponúka nádherný výhľad na mesto a jeho okolie. Po prehliadke hradu sme sa išli naobedovať do reštaurácie pod hradom. Veľmi vtipný čašník nám ponúkol aj dezert, čomu sme neodolali, tak sme sa tu zdržali trocha dlhšie. Vyrazili sme podhradskou ulicou k železničnej stanici a žltou značkou po poľnej ceste sme sa dostali až do Biskupíc. Hlavnou cestou sme pokračovali cez Radzovce, Čakanovce do pustovne Galamba. Tu sme si pozreli miesto kde sa organizujú omše v prírode pri drevenom detvianskom kríži. V Rátke časť Šikov sme na prudkej zákrute odbočili poľnou cestou do Pleš. Už začínalo zapadať slnko a v obci sme museli pozapínať na bicykloch svetlá. Pokračovali sme cez obec Mučín až do Rapoviec. Trasa merala 42 km. Večer dievčatá pripravili chutnú večeru a išli sme sa občerstviť k domácemu na pivko Litovel. V nedeľu nás čakala cyklotrasa na opačnú stranu a to na Lučenec, Halič. Cestu sme začali asi o 9 hodine smerom na Kalondu, známu starým mlynom. V roku 1834 Sarudi Battik Ferenc postavil v dedine pánsky kaštieľ a v rokoch 1835 až 1840 na rieke Ipeľ mlyn. Rodina Battik sa presťahovala do Lučenca, a kaštieľ aj s mlynom predali statkárovi, ktorý sa volal Sámuel Szígyártó. Neskôr kaštieľ odkúpila rodina Tóthová, v roku 1910 ho zbúrali a postavili si rodinný dom. Mlyn bol predaný desiatim kalondským gazdom, ktorí ho prenajali až do roku 1930. Vtedy ho odkúpil Géza Erdélyi, ktorý v tom čase dal nainštalovať do mlyna parný stroj, aby mlyn mohol prevádzkovať stále. Po 2.svetovej vojne bol mlyn odstavený a potom aj zbúraný. Z obce Kalonda sme mostom cez Ipeľ prešli k jazeru Veliká. Rybári tíško sedeli a chytali ryby, tak sme ich nechceli vyrušovať. Pokračovali sme do obce Jelšovec, Mašková, Halič. Cesta viedla spevnenou cestou a z časti poľnou cestou s miernym stúpaním. V Haliči sme si pozreli „Zámok Halič“, ktorý sme obdivovali len z vonku, nakoľko všetky vstupy na ten deň boli obsadené. V miestnej Pročkovej reštaurácii Zbrojnica, hneď pod zámkom sme sa naobedovali. Naša cesta teraz smerovala do okresného mesta Lučenec. Chceli sme si pozrieť synagógu. Prešli sme krásnym mestským parkom kde sme si dali kávičku a pokračovali sme do centra mesta k synagóge. Aké však bolo naše sklamanie, keď nám oznámili, že z technických príčin je zatvorené. Tak sme nasadli na bicykle a ponáhľali sme sa do Rapoviec na kúpalisko. Tu sme strávili vo vode až do záverečnej 18 hod. Kúpalisko bolo preplnené množstvom zákazníkov, no zvládli sme to. V pondelok bola na programe pešia turistika, aby si oddýchli naše zadočky. Ráno opäť okolo 9 hod. sme nasadli do auta a premiestnili sme sa do Šiatorskej Bukovinky. Na lúke, pred vstupom na náučný chodník, je vybudovaný športovo-oddychový areál. Chodník, ktorý prechádza najstaršou rezerváciou CHKO (vyhlásená už v roku 1954) na svojich 6-tich zastávkach formou panelov oboznamuje návštevníka s rastlinstvom a živočíšstvom, ktoré v rezervácii žije, s anorganickými útvarmi, známym kamenným vodopádom, ale aj kamenným morom pod hradom, s hradnou históriou, ako aj históriou umelých vodných nádrží na chodníku. Hrad Šomoška, vybudovaný z netradičných šesťbokých čadičových stĺpov je unikátom medzi slovenskými hradmi. Hrad postavený z netradičných bazaltových stĺpov je na Slovensku skutočnou raritou, a jeho malebnosť ho radí medzi naše najkrajšie hrady. Leží na maďarskej hranici pri obci Somoskó. Hrad bol postavený začiatkom 14. storočia rodom Kačičovcov. Z hradu si užívame výhľad na maďarskú stranu, odkiaľ sa na nás z diaľky vyškiera hrad Šalgó. Náučná lokalita Mačacia sa nachádza na vetve NCH Šomoška (dobudovaná v roku 2002), ktorá je dlhá 2,7 km. Na 5 zastávkach odkrýva históriu niekdajšej banskej osady, ťažby bazaltu a jeho spracovania. Na odkrytých stenách v kameňolome a záreze cesty zase geologickú stavbu lávových prúdov okraja planiny Medveš. Z kameňolomu sa vraciame k autu a ideme sa najesť v miestnej reštaurácii. Opäť nasadáme do auta a vraciame sa do Rapoviec kde sa ideme okúpať do teplej, slanej vody v termálnom kúpalisku. Večer posedíme na dvorčeku a rozprávame si zážitky z predošlých dní. V utorok, je deň voľna a na pláne máme len nenáročnú cyklotrasu do Lipovian a Mučína. Lipovianske pieskovce sa nachádzajú asi 600 m od obce, ku ktorej vedie nástupná trasa z obce. Na odkrytej pieskovcovej stene je možné študovať dva typy usadenín. Čakanovské vrstvy a lipovianske pieskovce v spodnej tretine profilu. Prílivové a odlivové prúdy plytkého príbrežného mora, v prostredí ktorého lipovianske vrstvy vznikali, spôsobili rôzne typy zvrstvení. V spodnej časti profilu sa nachádzajú spevnené skameneliny ulitníkov a lastúrnikov. Typickým prvkom pre toto súvrstvie sú sférické konkrécie (bochníky alebo gule), ktoré vystupujú z profilu. Táto náučná lokalita slúži najmä na výuku geológie. Cestou späť sa zastavíme v obci Mučín. Prírodnou dominantou obce je Mučínska jaskyňa. Nachádza sa 3 km od Mučína. Jej vchod je obdĺžnikový 2,5 m široký a 1,5 m vysoký. Jej dĺžka je 12 m. Nachádza sa v tufovej hornine a podľa odborníkov vznikla pravdepodobne vyvetraním pôvodného zuhoľnateného stromu. Nachádzajú sa v nej skamenené odtlačky listov a stromov i konárov. V jej zadnej časti je otvor s vodou, ktorý pripomína malé jazierko. Z dediny je dostupná údolím pod Bôbovcom. Pri chodníku k jaskyni sa hrdo týči 27 tristosto ročných bukov s obvodom 4m. V jaskyni vyrušíme malého netopiera, ktorý nám predviedol nádherný let. Vraciame sa do Rapoviec a opäť ešte posledný raz ideme na kúpalisko. Kúpanie ukončujeme okolo 15 hodine, ideme späť k ubytovaniu, chlapi naložia bicykle na vozík a odchádzame domov. Aby ani šofér nebol smädný, tak sa stretávame v našej dedinskej krčme na pivku. Výlet nám vyšiel aj počasie bolo super a nemali sme ani úraz a tešíme sa na stretnutie o rok.

Dátum vloženia: 5. 10. 2020 8:13
Dátum poslednej aktualizácie: 7. 10. 2020 15:53
Autor: Správce Webu

Obec

Sviatok

Meniny má Žofia, Brenda, Raisa, Sofia, Zosia

Zajtra má meniny Svetozár, Peregrín, Peregrína

Oznámenie o zodpovednej osobe

Prevádzkovateľ spracováva vaše osobné údaje v súlade s nariadením EP a Rady EÚ č. 2016/679 o ochrane osôb pri spracovaní osobných údajov a zákonom SR č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Prevádzkovateľ obec Lučatín (ďalej len prevádzkovateľ) prehlasuje, že poveril externým výkonom zodpovednú osobu na zaistenie ochrany práv dotknutých osôb, čím dáva možnosť transparentne informovať o bezpečnostných incidentoch a zodpovedania akýchkoľvek dotazov a otázok zo strany dotknutej osoby.

kontakt na zodpovednú osobu - email: